خبرگزاري آنلاين ، گروه دولتي-مريم شريفي: استان گلستان معروف به رنگين كمان قبيله اي. تنوع قومي آن و وجود اقوام مختلف در تركمن ، بلوچ ، فول ، سيستاني ، تركيه و كردها ، قزاق علاوه بر جذابيت فرهنگي آن و غيره اضافه شده است. يكي از جاذبه هاي فرهنگي قبيله آداب و رسوم است …

غذاهاي سنتي گلستان نماد اقوام رنگارنگ ايران – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://online-mag.ir/2021/10/غذاهاي-سنتي-گلستان-نماد-اقوام-رنگارنگ/ Sat, 16 Oct 2021 12:53:03 0000 مجله همگاني https://online-mag.ir/2021/10/غذاهاي-سنتي-گلستان-نماد-اقوام-رنگارنگ/ خبرگزاري آنلاين ، گروه دولتي-مريم شريفي: استان گلستان معروف به رنگين كمان قبيله اي. تنوع قومي آن و وجود اقوام مختلف در تركمن ، بلوچ ، فول ، سيستاني ، تركيه و كردها ، قزاق علاوه بر جذابيت فرهنگي آن و غيره اضافه شده است. يكي از جاذبه هاي فرهنگي قبيله آداب و رسوم است …

خبرگزاري آنلاين ، گروه دولتي-مريم شريفي: استان گلستان معروف به رنگين كمان قبيله اي. تنوع قومي آن و وجود اقوام مختلف در تركمن ، بلوچ ، فول ، سيستاني ، تركيه و كردها ، قزاق علاوه بر جذابيت فرهنگي آن و غيره اضافه شده است. يكي از جاذبه هاي فرهنگي قبيله آداب و رسوم است ، به ويژه غذايي كه در روزها و مناسبت هاي مختلف قابل خوردن است. مي پزند..

غذاي مردم هر منطقه بستگي به محصولات كشاورزي كشت شده در آن منطقه دارد و استان گلستان يكي از مراكز كشت برنج در كشور است. به همين دليل ، بزرگترين قوت مردم گلستان برنج است.

به علاوه بران گلستان يكي از بزرگترين مراكز پرورش طيور كشور است كه مازاد طيور توليد شده در ايالت به ديگر نقاط كشور ارسال مي شود. اين مشكل باعث شده تا رستوران ها غذاي مرغ را در سراسر شهر بفروشند و اكبر جوجه يكي از مارك هاي معروف اين ايالت است.

غذاهاي سنتي گلستان نمادي از اقوام رنگارنگ ايران است

زرشك پلو مشتري دائمي گمرك گلستان است

مگيپيرافو در شهر بندر گاز روش پخت متفاوت است ، بندر گاجي ها ها مرغ را از ته وسط برنج سرخ كرده و پخته كنيد.نكات جالب زرشك پلو بندر گاجي هاها پياز اغلب استفاده مي شود ، بنابراين پيازهاي زيادي را سرخ كنيد ، آبكش كنيد و روي پيازهاي سرخ شده بريزيد.

مرغ سرخ شده نيز در مقدار زيادي ادويه و رب انار خيس شده و در كنار برنج با كشمش قرار مي گيرد تا عطر و طعم برنج بسيار خوش طعم تر شود.

با استفاده از كشمش گرم با زرشك سرد و برنج ، نه تنها خوشمزه بلكه سالم است.به علاوه بران مصرف زياد پياز به دليل رطوبت زياد براي ساكنان شهرهاي نزديك دريا بسيار مناسب است.

چكدرمه
چكدرمه، يكي از غذاهاي سنتي تركمن با سابقه بيش از هزار سال است و در مناسبت هاي مختلف از عروسي گرفته تا عزاداري و حتي در نذرهاي محرم طبخ مي شود.

اين غذاي خوشمزه با برنج ، پياز ، انواع گوشت ها (دوربين ، گوسفند ، گوسفند ، گوشت گاو ، مرغ ، ماهي) ، رب گوجه فرنگي ، روغن و هويج پخته مي شود و طعم مطبوعي دارد.

تركمن ها عموماً از مهمانان خود استقبال مي كنند چكدرمه مي پزند..

غذاهاي سنتي گلستان نمادي از اقوام رنگارنگ ايران است

مواد لازم براي 6 نفر:
گوشت: 0.5 كيلوگرم (مي توان از انواع مرغ و گوشت استفاده كرد)

پيازن گيني بخوريد: دو عدد بزرگ

رب گوجه فرنگي: 2 قاشق غذاخوري خوري

روغن: 1 عدد عمده

آب: 4 پيمانه

برنج شسته شده و خيس خورده: 4 پيمانه

نمك و فلفل: به ميزان لازم

طرز تهيه: ابتدا روغن را اضافه كرده و كمي حرارت دهيد ، سپس گوشت را در آن سرخ كنيد.بعد از افزودن پياز براي طلايي شدن ، رب گوجه فرنگي و به اصطلاح تف بوي خمير خام را بدهيم.

مواد سرخ شده را به آب اضافه كنيد ، حرارت را كم كرده و مواد را بپزيد. گوشت را بپزيد ، مواد را كمي صاف كرده و سپس برنج را اضافه كنيد. اين مرحله مانند پخت دم است. آشپزي نياز به 2 نوك انگشت دارد پدر بايد روي برنج باشد و بايد حدود 30 دقيقه برنج را دم كنيم.

سوپ گوجه

سوپ گوجه فرنگي يكي از غذاهاي منطقه اي اقوام مختلف در استان گلستان است و تقريباً به همان شيوه با تغييرات جزئي طبخ مي شود.

غذاهاي سنتي گلستان نمادي از اقوام رنگارنگ ايران است

تركمن ها و سيستاني ها معمولاً گوشت را به سوپ خود اضافه مي كنند و در بسياري از روستاهاي شرقي اين ايالت ، انواع لوبيا سوپ را افزايش مي دهند ، اما گوشت را حذف مي كنند. در روستاهاي غربي ايالت ، با افزودن شكر و رب انار ، غذا به شكل صاف (ترش و شيرين) مزه مي شود.

Modlaze
گوشت چرخ كرده: 300 گرم

پياز بزرگ: يك عدد

رب گوجه فرنگي: 1 اونس ، غذاخوري

گوجه فرنگي رنده شده: 3 عدد

سير: چند حبه

لوبيا فوكوس پخته: نصف ليوان

نخود فرنگي كبابي: نصف ليوان

نمك ، سير ، پياز ، پودر آويشن ، پودر كاري و به تعداد مورد نياز رشته ها را وصل كنيد

طرز تهيه: ابتدا پياز را به قطعات كوچك خرد كرده و با گوشت تف كنيد ، سپس رب گوجه فرنگي و گوجه فرنگي رنده شده را اضافه كرده و تف كنيد. چند تكه سير را بزنيد و به بقيه مواد اضافه كنيد. آب كافي را در گوشت و بقيه مواد بريزيد و بگذاريد مواد بپزند.

نخود و لوبيا پخته را به سوپ اضافه كنيد، سپس رشته آشي حدود 30 دقيقه علاوه بر مواد دم كرده ، در انتها ادويه جات ترشي جات را اضافه كنيد و پياز ، سير و گوشت را اضافه كنيد.

گرگان پايتخت ايران است

غذاهاي سنتي گلستان نمادي از اقوام رنگارنگ ايران است

در، درب اوه موقعيت ايران به اندازه مركز گلستان مرفه نيست. گلستان و خوردن كباب جگر يكي از تفريحات مورد علاقه مردم گلستان است.

جگاريس معمولاً در شب رشد مي كند ، به ويژه در شب ماه مقدس در ماه رمضان. تعداد و اندازه كبد گرگان تفاوت بارزي با ساير شهرها دارد.

برخي منابع تاريخي به طور غير رسمي مي گويند اند در گذشته بيماريهاي چشمي خاصي در اين منطقه شايع بود كه درمان آن مصرف كبد گوسفند بود. جاگركي از آن زمان بود هاي بسياري در اين ايالت شروع به كار كردند و يكي از غذاها در بين مردم اين ايالت رواج يافت.

ماش كم اهميت غذاهاي محلي محبوب در گرگان و كوردكوي

ماش كم اهميت با حالت آبكي اش خورشت گوشت ندارد و سرشار از پروتئين گياهي است. در گرگان اين غذا را با پلو و كاتسورتسو سيب زميني مصرف مي كنند. اين غذا عمدتا در زمستان و بهار طبخ مي شود.

مواد:

پيمانه ماش 2 عدد

نصف فنجان نخود فرنگي

اسفناج 1.5 كيلوگرم

كدو يا چغندر خرد شده 150 گرم

4 تكه سير

لبوي سه تا كوچيك

رب انار 1 قاشق غذاخوري كاسه سوپ

1 قاشق غذاخوري آرد سفيد كاسه سوپ

نمك ، فلفل و زردچوبه را اضافه كنيد LAZ

طرز تهيه: ماش را پوست بگيريد و شسته آب را در يك تابه بريزيد و آن را گرم كنيد ، سپس كمي آب جوش و آب سرد اضافه كنيد.وقتي ماش ها نيم پز شدند ، اسفناج را بشوييد و خرد كنيد. ام داخل قابلمه بريزيد ودقت سعي مي كنم اسفناج را پر نكنم.

كدوها را پوست گرفته ، رنده كرده و خرد كنيد. خرد كردن زرده تخم مرغ را با لب هاي خود برش دهيد ، به مواد بالا اضافه كنيد و بجوشانيد.

در اين زمان حرارت را كم كرده و سير خرد شده را در روغن سرخ كنيد. فلفل و زردچوبه را اضافه كرده و در تابه بريزيد. آب پرتقال و نمك را اضافه كنيد و در صورت نياز كمي شكر اضافه كنيد.

وقتي ماش ها سفت شدند ، آنها را از روي حرارت برداريد و بگذاريد سرد شوند. اين غذا به صورت سرد مصرف مي شود.

غذاهاي سنتي گلستان نمادي از اقوام رنگارنگ ايران است

چكدرمه براي افرادي كه فشار خون بالا دارند مناسب نيست

يك متخصص تغذيه و تغذيه از قوم تركمن به آنلاين گفت: چكدرمه بستگي به تركيباتي مانند روغن ، گوشت و برنج به غير از غذاهاي پركالري دارد به سادگي مناسب براي كودكان ، نوجوانان ، دانش آموزان و ورزشكاران.

آراز محمد قرنجيك گفت: چكدرمه اضافه شدن غذاهاي خوشمزه: چكدرمه از آنجا كه سرشار از گوشت است ، غذايي مناسب براي پروتئين در بدن است و براي افرادي كه فشار خون ندارند توصيه مي شود.

“اين غذاي قديمي از روغن زياد و گوشت پخته با حرارت استفاده مي كرد ، كه قبلاً از نظر جسمي خوب بود. فعال است ، اما امروزه براي عمر دستگاه و براي انسان است. به دليل تحرك كم ، بايد با حرارت و روغن بسيار كمتر ، ترجيحاً گوشت آب پز پخته شده است.

كارشناسان گورستاني گفتند كه عدم نوشيدن آب كافي مي تواند منجر به بيماري هايي مانند يبوست و فشار خون بالا شود. هاها به طور كلي ، به دليل وجود حبوبات ، پروتئين و آب براي سلامت انسان مهم است و براي همه گروه هاي سني ، به ويژه افراد مسن و كودكاني كه از نوشيدن آب غفلت مي كنند ، مفيد است.

كرنجيك در نهايت گفت: مصرف مداوم خاكستر سلام سوپ گوجه فرنگي و انواع سوپ در درمان كم خوني ، انتروپاتي ، به ويژه سرطان روده بزرگ و ساير بيماري ها موثر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.