احمد زكي يماني و حضرت خديجه(س)

به خبرنامه به روز و تخصصي طراحي سايت و سئو خوش آمديد.

۱۰ بازديد

كه فكر كرد احمد زكي يماني وزير پيشين نفت عربستان سعودي ، كه در دهه اول پس از پيروزي انقلاب ، با شنيدن نام وي ، تأثير متفاوتي در ما ايجاد كرد ، وارد عرصه نسخه هاي خطي و تحقيقات تاريخي شد و م Instituteسسه الفوركان و Harmain را ايجاد كرد مسسه الشريفين. حالا درباره …

احمد زكي يماني و حضرت خديجه(س) https://livemag.ir/2021/04/احمد-زكي-يماني-و-حضرت-خديجهس/ https://livemag.ir/2021/04/احمد-زكي-يماني-و-حضرت-خديجهس/#respond مجله زنده خبري Fri, 23 Apr 2021 07:03:12 0000 عمومي https://livemag.ir/2021/04/احمد-زكي-يماني-و-حضرت-خديجهس/ كه فكر كرد احمد زكي يماني وزير پيشين نفت عربستان سعودي ، كه در دهه اول پس از پيروزي انقلاب ، با شنيدن نام وي ، تأثير متفاوتي در ما ايجاد كرد ، وارد عرصه نسخه هاي خطي و تحقيقات تاريخي شد و م Instituteسسه الفوركان و Harmain را ايجاد كرد مسسه الشريفين. حالا درباره …

كه فكر كرد احمد زكي يماني وزير پيشين نفت عربستان سعودي ، كه در دهه اول پس از پيروزي انقلاب ، با شنيدن نام وي ، تأثير متفاوتي در ما ايجاد كرد ، وارد عرصه نسخه هاي خطي و تحقيقات تاريخي شد و م Instituteسسه الفوركان و Harmain را ايجاد كرد مسسه الشريفين. حالا درباره خانه حضرت خديجه (سلام مردم) كتاب بنويسيد؟ كتابي درباره خانه اي بود كه حضرت خديجه در آن اسلام آورد و در آنجا وحي پيامبر (صلي الله عليه وآله) را نازل كرد و فاطمه متولد شد ، و حضرت به معراج رفت.

رسول جعفريان

اين اثر كتابي بسيار ارزشمند با عنوان “دارالسيد خديجه بيند هويلد در مكه” است. اثري بي نظير درباره موقعيت خانه حضرت خديجه (س).

شايد لازم باشد به طور مختصر بگوييم كه محيط خارج از ماسي ، مكاني برابر با مروا ، تا عمق تونل امام علي (ع) ، مكاني است كه شاخه ابي طالب ناميده مي شد و هنوز هم وجود دارد. در اينجا خانه هاي هاشميان ، از جمله خانه اي كه پيامبر در آن متولد شده است ، در اينجا واقع شده است. خانه ابوطالب و بسياري ديگر از خانه هاي عباس و ديگران در اينجا بود كه همه آنها به مرور تخريب شدند.

از ميان اين خانه ها ، تنها مكاني كه رسول خدا (ص) در آن متولد شده ، ساختماني است كه حدود 50 سال پيش به عنوان كتابخانه ساخته شده است.

درست بين اين بنا و ديوار ماسي ، نزديك مروه ، خانه حضرت خديجه قرار داشت و اين بنا داراي بنايي بود و روزگاري زيارتگاه نمازگزاران بود. اين ساختمان كه تا همين اواخر وجود داشت ، قبل از توسعه اين مناطق در اوايل فهد ، البته ساختمان جديدي مانند دارالحافظ القرآن كاملاً تخريب شد. در همان زمان ، در سال 1410 ميلادي ، ساختمانهاي زيرين كشف و پر از شن و ماسه شدند ، و يك راهرو عمومي بر روي آن ساخته شد ، كه شيب تند در انتهاي بازار معروف به ابوسفيان ، در ورودي به خارج است. ■ منطقه شايد بخشي در … باشد كه من دقيقاً نمي دانم.

در حال حاضر يك تحقيق دقيق تاريخي از اين خانه توسط زكي يماني ، وزير نفت سابق عربستان سعودي و با كمك محققان مركز الفوركان در جده در حال انجام است.

اين كتاب ، تاليف خود زكي ياماني ، در سال 2013/1434 منتشر شده است. اين كتاب در 170 صفحه با كاغذ براق و چاپي نفيس منتشر شده است. اين كتاب داراي 42 عكس ، 26 شكل و نقاشي و 3 نقشه است كه آن را نفيس تر مي كند. 143 تا 167 كتابچه اي است كه بسيار مفيد نيز مي باشد. تقريباً هيچ صفحه اي وجود ندارد كه همراه با عكس يا نقشه و توصيف رسمي باشد.

رسول جعفريان

در پايان كتاب ، نتايج اين مطالعه در 12 نقطه ذكر شده است:

  • كه حضرت خديجه دو خانه داشت. كسي كه قبل از ازدواج با پيامبر (صلي الله عليه وآله) بود و در محله بني اسد بن عبدالعزيز بود و در سكه حزميا بود ؛ و خانه دوم كه موضوع اين كتاب است و در منطقه عبد الشمس در قسمت شمال شرقي مسجدالحرام ، جنوب غربي منطقه بني هاشم واقع شده است.
  • اين بررسي نشان مي دهد كه اين خانه كه در زاخاق الحجر يا عطار واقع شده است ، محل زندگي پيامبر (صلي الله عليه وآله) با خديجه بوده و فرزندان آنها در آنجا متولد شده اند. اين خانه از زمان معاويه در اين طرف مسجد بوده است ، تا اينكه در اواسط قرن 14 ميلادي دفن شد.
  • در طي قرن ها تغييراتي در آن ايجاد شده است ، از زمان ساخت آن به دستور معاويه تا تغييرات داخلي و زماني كه نام هاي مختلفي به آن داده شده است ، zaqaq يا كوچه.
  • به برخي از اتاق ها از قرن 9th نام خاصي داده شده است. به عنوان مثال ، سلول گنبد وحي را سلول سيد خديجه مي نامند. زيرا اين مكان عنوان گنبد وحي يا مصلاي پيامبر را دريافت كرده است. البته سلول توليدي فاطيما (س) همان نام را حفظ كرد و البته در قسمت جنوبي و شمال غربي اين سلول تكامل يافت.
  • اين خانه از زمان معاويه تا زمان پادشاه عبدالعزيز وقف داده شده بود و اين امر تا زمان سلطنت شيخ عباس قطان ، شهردار مكه ادامه داشت ، جايي كه وي ساختماني را به عنوان مركز يادآوري قرآن احداث كرد.
  • از اين مطالعه معلوم مي شود كه طي قرن ها حاكمان ، خلفا و سلاطين به اين خانه توجه داشته اند و هميشه در تعمير و بازسازي آن كوشيده اند. گاهي اين اقدامات را شيوخ حرم به نيابت از سلاطين انجام مي دادند.
  • مكاني مانند مادر فاطمه كه در كنار اين خانه بود ، كمك بيت سيده خديجه بود و توسط ناصر آباسي وقف شده بود تا درآمد حاصل از آن را براي بازسازي خانه استفاده كند.
  • يكي از دانشمندان متقدم دوره اسلامي ، عبادت اماكن تاريخي در مكه را كه منسوب به پيام آور خدا (صلي الله عليه وآله) است ، انكار نكرد. يكي از آنها خانه حضرت خديجه است. از جمله سخنان قاضي اياز است كه نوشت: مناسب براي مكانهايي است كه تحت نزول و نزول قرآن اداره مي شوند و جبرئيل و ميكائيل به آنجا مي روند …. زمينه آنها گسترش مي يابد و سرزمين آنها و ديوار بوسيده شود.
  • فصل خاصي به شرح مسافران از خانه حضرت خديجه (س) اختصاص يافته است. در اين فصل برخي از اشتباهات آنها ، مانند اينكه حسن و حسين (ع) در آنجا متولد شده اند و همچنين نكات اشتباه ديگري بحث شده است.
  • در طي كاوش هاي انجام شده در اين بخش در سال 1410/1989 ، با توجه به آنچه بتوني در اين سفرنامه اين ساختمان نوشت ، محل دقيق آن حفاري شد. البته ، بتن اشتباهاتي در نامگذاري برخي سلول ها دارد ، مانند اينكه سلول را سلول غذايي مي نامد! يا محل تجارت حضرت خديجه! اما در مكان آن شكي نيست.
  • اين مطالعه شامل تعدادي اسناد ، عكس و نقشه است كه به سيد خديجه اختصاص دارد و براي اولين بار منتشر مي شود.
  • در اين تحقيق ، گزارش Fashi در مورد اين خانه كه متعلق به قرن نهم ميلادي است ، براي اولين بار مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. گزارش وي حاوي جزئيات جالبي است كه همه آنها در مقياس مدرن بررسي شده اند. در اين بخش تلاش شده است تا نماي نزديك اين خانه فراهم شود.
  • رسول جعفريان

    يادآوري سه امتياز

    ج: همانطور كه از مطالب فوق بر مي آيد ، زكي يماني و م instسسه وي با عقايد گسترده وهابيت درباره غلط بودن نعمت موافق نيستند و اين كتاب دقيقاً براي نشان دادن بركات از آثار رسول خدا است ( عليه السلام اين نوعي رقابت داخلي است كه در عربستان سعودي وجود دارد.

    ب: متأسفانه ، ليست منابع كتاب با هم ارائه نشده است تا ببيند آيا از تمام منابعي كه حاوي اطلاعاتي درباره خانه حضرت خديجه (س) به ويژه در آثار شيعه است ، استفاده شده است يا خير. در مورد مرزهاي انتهاي بعضي از فصل ها ، از روايات در آثار عربي شيعه باستان استفاده نشده است.

    ج: در سفرنامه هاي فارسي نيز اطلاعات جالبي در مورد اين خانه وجود دارد كه ديده نشده است. به عنوان مثال ، رحمت الله بخارا در سال 1303 در اين باره نوشت: و در سه شنبه اول ماه ذو الحجه ، ما به ديدار خانه مبارك پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در دامنه كوه ابو كابيس رفتيم ، نزديك فروشگاه خرده فروشي. و خالق اين جناب عالي بود و خانه اي در آنجا بود كه منزل حضرت عالي خديجه كبري و خالق حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بود و سالها كه امام با جناب خديجه در آنجا بودند ، و اين محله را سوك الليل نيز مي نامند ، … اينجا جاي دست حضرت فاطمه (سلام الله عليها) و محل وضو حضرت خاتمي مآب (صلح مردم) است و هر يك از آنها عمق دارند .

    شرح مفصلي از اين خانه در سفرنامه شعري از دوره ناصرالدين شاهي آورده شده است:

    از آنجا با دستياران حركت كرديم

    خانه اي كه در آن بود ، خديجه

    چو را در هشتم اين خانه قرار دهيد

    نشسته همه خادمان حركت كردند

    از آنجا سه ​​پله پايين رفتيم

    حياط بسيار خوب و مطبوعي است

    كف آن كاملاً با سنگ مرمر فرش شده است

    يك اتاق وجود دارد

    در وسط آن گنبدي مانند ماه قرار دارد

    زادگاه يك زن خوب

    همه پرده هاي مخمل آويزان بود

    به سرو و گلهاي اندرو دوخته شده است

    همه با حسرت آنجا نشسته بوديم

    چه كسي اينجا بدن فاطمه نشسته بود

    البته گزارش هاي ديگري نيز از اين خانه در سفرنامه هاي فارسي وجود دارد كه همه آنها بايد استخراج و به مطالب اين كتاب اضافه شود.

    رسول جعفريان

    رسول جعفريان

    https://livemag.ir/2021/04/احمد-زكي-يماني-و-حضرت-خديجهس/feed/ 0

    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.